Doctor Reinhilde Pulinx
Vzw, A. O. (2023, 29 augustus). Reinhilde Pulinx. Avansa Oost Brabant. https://avansa-oostbrabant.be/reinhilde-pulinx
UCLL Studiedag "Mikado" in Heverlee. (z.d.). UCLL. https://www.ucll.be/nl/mikado
Op 31 januari heb ik tijdens de studienamiddag van UCLL (MIKADO) de workshop 'Impact van taal en beeld. Verwerf inzicht in divers-responsieve communicatie in de klas en op school' gevolgd van Doctor Reinhilde Pulinx. Zij een doctor in de taalkunde en in de gender-en diversiteitsstudies. Ze werkt rond thema's zoals sociale participatie, diversiteit, sociale cohesie en ongelijkheid. Ik vond deze workshop erg waardevol en inzichtelijk, omdat het aansluit bij mijn groeiende interesse in 'superdiversiteit' en hoe we hier maatschappelijk mee omgaan.
In de workshop zelf duidt Doctor Pulinx dat taal en beelden krachtiger zijn dan we soms denken. In deze workshop specifiek, werd de focus gelegd op hoe leerkrachten zoekende zijn in de manier waarop de wereld super snel verandert, welke beelden ze moeten gebruiken in hun lessen, hoe ze moeten spreken met en over leerlingen, etc. Aan de hand van concrete voorbeelden ging Doctor Pulix met ons in gesprek over beeld en taal en leerden we kritischer kijken naar onze eigen communicatie en boodschappen die erin vervat zitten. Dit als actieve respons op diversiteit.
Interessante dingen die ze vertelde tijdens de workshop:
- Actieve respons op diversiteit (appellerend) met als doel inclusiviteit
- De belangrijkheid van in gesprek blijven gaan. - inclusieve communicatie
- Superdiversiteit = realiteit, we zijn een samenleving van verschil. Herkennen we onszelf nog in elkaar?
- We moeten een nieuwe taal leren en deze ons eigen maken, dat is niet vanzelfsprekend. In ons spreken zit beeldvorming (wisselwerking tussen beelden en eigen opvattingen)
- Als mensen zoeken we beelden die onze vooroordelen bevestigen (menselijk proces) -> je zit vast in je eigen referentiekader en je neemt jezelf als snel als de norm (positionaliteit). Mensen hebben verschillende belevingen van de wereld.
- De zeven vinkjes: Dat is bijvoorbeeld in Nederland slechts 3 procent van de bevolking -> Zij nemen de grote machtsposities in, in de wereld. -> De wereld ziet er zo uit, maar de realiteit is niet normaal.
- Ook in het onderwijs hebben we te maken met normatief denken en zijn deze machtsstructuren aanwezig
- inclusief taalgebruik om stereotiepe beeldvorming te voorkomen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Welke opportuniteiten/drempels zie ik voor de diverse leraarskamer?
Drempel: Jouw referentiekader is onbewust vaak de norm van de gezagsfiguren. Dat is slechts 3 procent van de bevolking. Die realiteit is niet normaal! -> Door deze etnische ongelijkheid komen etnische minderheden veel minder in het onderwijs terecht. Opportuniteit: Een oproep tot actieve respons op superdiversiteit met als doel inclusiviteit - empathie tonen: We zijn nog zoekende hierin! -> referentiekader wijzigen!
We moeten maatschappelijk een bewustzijn creëren rond de spanningen in onze samenleving omtrent kwesties rond (de)kolonisering, (anti-)racisme, meertaligheid, sociale cohesie, sociale (on)gelijkheid, etc. Onderzoekers zoals doctor Pulinx bieden perspectief voor deze spanningen via interculturele en empathische dialoog, met aandacht voor meerstemmigheid en verbinding.
We moeten blijven in gesprek gaan met elkaar en onder ogen zien dat de superdiversiteit een onomkeerbare realiteit in waar we mee om moeten leren gaan.
Omgaan met superdiversiteit veronderstelt engagement... Voor sommigen een drempel, maar we moeten mensen sensibiliseren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een boek die misschien de maatschappij op een alternatieve manier, een open houding kan laten aannemen naar dit gegeven toe...
Mindfulness in superdiversiteit. (z.d.). Google Books. https://books.google.be/books/about/Mindfulness_in_superdiversiteit.html?id=xfRGzQEACAAJ&redir_esc=y

Dorctor Pulix beoefent al 10 jaar mindfulness en verdiept zich in de boeddhistische oorsprong en werkt rond mindfulness en diversiteit. In dit boek wordt de mogelijke sociale dimensie van mindfulness onderzocht. Zoals doctor Pulinx beoefenen steeds meer mensen mindfulness en meditatie. Als mensen zoeken we naar meer rust en minder chaos in ons hoofd, want de wereld waarin we leven verandert voortdurend en gaat alsmaar sneller. De wereld wordt in zekere zin ongrijpbaar en beangstigend; wat gevoelens van onzekerheid en vervreemding doet opborrelen.
Doctor Pulinx merkt een spanning op tussen de stijgende interesse voor meditatie en mindfulness enerzijds en de toenemende individualisering en volharing in onze samenleving anderzijds. Ze stelt een aantal interessante vragen vanuit een oprechte maatschappelijke betrokkenheid. Ze vraagt zich af of mindfulness, zoals in het Westen ontwikkelt, aan de zijlijn kan blijven staan in een tijd van toenemende ongelijkheid en sociale spanningen. Ze vraagt zich af of we in mindfulness, naast zelfzorg, ook de zorg voor de ander kunnen terugvinden. Voor de andere dichtbij maar ook voor de ander veraf. En tenslotte vraagt ze zich ook af of we via mindfulness ons ook kunnen verbinden met de ander, een universele verbinding tussen mensen en alles om ons heen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FOCUSCOMPETENTIE: LERAARS BEWEGEN MET HUN HELE ZIJN
Ik vond het waardevol om tijdens dit deel van mijn onderzoek er nog eens aan herinnerd te worden dat diversiteitsresponsief handelen geen gemakkelijk gegeven is. Het is een hele zoektocht, maar wel een cruciale... Ondanks ik vanuit mijn eigen verhaal mede empathie kan opbrengen dat we er op maatschappelijk niveau niet altijd in slagen, is dit wel nog steeds geen excuus om een neutrale of nalatige positie in te nemen hierin.
Het is en blijft een gedeelde verantwoordelijkheid.