Interviews (EX-)BALO
2. Ka-Wing Tang ( ex-student 1 BaLO)
https://www.youtube.com/watch?v=umGfcR79lNU<br>
Ka-Wing is 18 jaar en woont met zijn moeder en twee broertjes in Leuven. Hij is geboren in België en heeft Chinese roots. Thuis spreekt Ka-Wing zowel Nederlands als Cantonees
Na het interview bleef ik overwegend met dit gevoel/idee achter: Ka-Wing is opgegroeid tussen twee verschillende culturen en probeert zich te navigeren tussen verschillende normen en waarden, die hij horen bij de cultuur van de familie en de cultuur van de maatschappij waarin hij opgroeit. Hij werd opgevoed met bepaalde normen, waarden en tradities terwijl hij te maken krijgt met een heel ander soort wereld, wanneer hij zijn voordeur bij wijze van spreken dichtslaat. Ik denk dat hij momenteel op zoek is naar hoe deze twee verschillende werelden vorm kunnen geven aan zijn eigen unieke identiteit. Vanuit eigen ervaring weet ik dat dit een zeer uitdagend gegeven is.
Drempels en opportuniteiten die tijdens het gesprek ter sprake kwamen:
- Oma wilt graag dat zijn kinderen en kleinkinderen 'het goed doen in hun leven' en daarbij voor beroepen kiezen met een hoger aanzien. Ka-Wing probeert zich niet te laten beïnvloeden door anderen. Gelukkig stonden zijn vrienden, moeder, oom en uiteindelijk toch wel achter zijn keuze om leerkracht te worden.
- Ka-Wing twijfelt aan zijn intellectuele mogelijkheden om voor een academische opleiding te kiezen. Hij voelt uit ervaring dat hij de academische stress en grote hoeveelheden leerstof enorm zwaar vindt. Hij voelt zich meer thuis in een praktijkgerichte opleiding. Ergens vraag ik me af of onbewuste mechanismen in de maatschappij omtrent andere etnische-culturele achtergronden een invloed hebben gehad op de vorming van zijn zelfbeeld.
- Ka-Wing wou niet bewust een voorbeeldfiguur vormen als een leerkracht met een migratieachtergrond, maar bij meer bewustwording van de problematiek zag hij wel in dat hij een grote rol kan spelen. Hij werd steeds warmer voor het idee een brugfiguur te kunnen vormen voor andere leerlingen met en zonder migratieachtergrond.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ook tijdens de interviews die ik afleg, probeer ik steeds 'te bewegen met mijn hele zijn' en 'samen te bewegen' met Leen. Mijn partner in crime … ;)
Mijn visie op onderwijs wordt heel duidelijk wanneer ik interviews afneem. Dit komt door mijn gedrevenheid en verantwoordelijkheidsgevoel, maar ik moet bewaken dat ik niet te belerend of te moraliserend overkom.
Doordat ik redelijk wat kennis heb van zaken, vind ik het ook een enorme sterkte bij mezelf, dat ik gerichte vragen kan stellen, omdat ik vaak helder heb voor mezelf naar welke informatie ik op zoek ben. Daarbij vind ik het heel fijn om te ontdekken in dialoog met de ander, dat hij/zij heel andere bevindingen of ervaringen heeft dan ik. Dit stuurt mijn onderzoekproces steeds verder, omdat deze steeds meer genuanceerd wordt. Dit versterkt ook steeds meer mijn uitgangspunt van 'superdiversiteit'. Elke migrant heeft een uniek verhaal met de daar bijhorende drempels, obstakels en opportuniteiten.
