Begeleidingsmoment 5
In deze sessie werd voornamelijk overlopen welke verhalen er tot nu toe verzameld zijn en welke inzichten hieruit voortkomen. (leraars bewegen samen)
Leerkrachten bewegen met hun hele zijn: Ik merk op dat mijn richting in onderzoek steeds meer concreter wordt, naarmate de sessies vorderen. Ik voel me erg gedreven mijn deelverhalen steeds meer vorm te geven en deze ook telkens te koppelen aan mijn persoonlijk verhaal; mijn beleving. Deze bevindingen probeer ik op een transparante en kwetsbare wijze met de groep te delen en in dialoog mijn onderzoeksproces nog meer vorm te geven. Ik geniet echt van de persoonlijke zoektocht. Ik ben ervan overtuigd dat ik goed op weg ben, om een doordachte en beargumenteerde visie op het onderwijs uit te bouwen, die me handvaten zal reiken om met deze visie concreet aan de slag te gaan.
Startpunt: sociale ongelijkheid dat zich herhaaldelijk blijft reproduceren -> diepgaand terreinonderzoek nodig!
-> superdiversiteit: niet alle migranten zijn hetzelfde -> effect op hoe we diversiteitsresponsief kunnen optreden - elke migrant heeft een uniek verhaal; andere drempels en obstakels
-> verdere ongelijkheid binnen de migrantengroep: onderlinge hiërarchie - proximiteit>kleur
-> Orhan Agirdag: Rad van ongelijkheid
-> volgende stap?
Wat mij persoonlijk het meest bijblijft vanuit deze sessie en mij verder tot denken zet:
- Ariels angst en twijfels rond het vinden van een job - Ondanks de overwegend positieve reacties die Ariel krijgt vanuit het onderwijsveld, blijft taalvaardigheid toch een groot obstakel. In het algemeen ervaren mensen etnisch-culturele diversiteit binnen het onderwijs als een verrijking, maar toch als het gaat over taal, merken we op dat mensen niet goed weten hoe ze zich hier tegenover moeten weerhouden. (On)Bewuste vooroordelen spelen mensen zoals Ariel parten tijdens de zoektocht in het vinden van een job binnen het onderwijs. Ook politiek rechtse partijen versterken deze biases, doordat ze een extra focus leggen op het reduceren van meertaligheid binnen scholen. Dit met boodschappen zoals: 'Op deze school spreken we Nederlands!', etc. Ik denk dat mensen op zich wel opstaan voor het idee van meertalige leerkrachten voor de klas, maar verlammen bij de concrete uitwerking hiervan...
- Lector Chris Mazarese: "Ik heb veel redenen om een rolmodel te zijn; ik heb Griekse roots, ik ben lesbisch, etc. maar wil ik dat ook wel zijn?". Een actieve status van rolmodel opnemen vergt ontzettend veel moed en durf... Het is wel van cruciaal belang dat deze rolmodellen er zijn.
