Begeleidingsmoment 6

16-02-2024

Doel sessie: Brainstormen over deze kunstzinnige uitwerking van ons onderzoek.

Het viel al snel op tijdens het brainstormen dat het aan inhoudelijke diepgang ontbrak bij het formuleren van onze ideeën. 

We kregen de opdracht om onze richting/focuspunt in onderzoek te concretiseren, door het uit te schrijven, uit te leggen in een filmpje, etc. -> Tastbaar iets om mee aan de slag te kunnen gaan. Chris en Jan gaan deze focuspunten nalezen en onze visies proberen samenbrengen tegen de volgende sessie. Op deze manier kunnen al onze visies een stem krijgen in de uiteindelijke uitwerking van het kunstzinnig project. (Leraars bewegen samen)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leraars bewegen met hun hele zijn: In deze sessie heb ik alvast wel een vervolg aan mijn onderzoeksverhaal proberen weergeven met de groep.

Startpunt: sociale ongelijkheid dat zich herhaaldelijk blijft reproduceren -> diepgaand terreinonderzoek nodig!

-> superdiversiteit: niet alle migranten zijn hetzelfde -> effect op hoe we diversiteitsresponsief kunnen optreden - elke migrant heeft een uniek verhaal; andere drempels en obstakels

-> verdere ongelijkheid binnen de migrantengroep: onderlinge hiërarchie - proximiteit>kleur

-> Orhan Agirdag: Rad van ongelijkheid

-> volgende stap? -> mate van socialisatie en identiteitsbeleving: De mate waarin mensen (on)bewust waarden, normen en andere cultuurkenmerken overnemen.

3 socialisatieprocessen:

1. Segregatie  2. Assimilatie 3. Integratie

Dit verhaal (focuspunt onderzoek) kunt u ook volledig uitgeschreven op deze website terugvinden. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Concepten/ideetjes/ingevingen die al naar voren kwamen tijdens de korte brainstorm: 

Doel van het kunstwerk: shockeren, wakker schudden, emotioneren, een spiegel voorhouden, verdraagzaamheid opeisen, een oplossing voor de problematiek bieden … Alleszins niet te belerend overkomen!

  • Dorien: Ze heeft al eens een toneelstuk geregisseerd, ze speelt zelf toneel en kan zingen. Haar zus heeft Drama en Media en Entertainment Business gestudeerd.
  • Via hedendaagse dans een boodschap overbrengen.
  • Denkkaders weergeven - Bijvoorbeeld structurele racisme aankaarten
  • Masked singer - Van wie wil je les krijgen?
  • De taal van een leerkracht of leerling met een migratieachtergrond wordt al snel als problematisch geacht. Wat met mensen die heel dialectisch spreken of met een sterk regionaal accent? - Deze tendens bespreekbaar maken.
  • De gelaagdheid van identiteiten uiteenzetten - Wat is dat een identiteit? Kun je als persoon met of zelfs zonder een migratieachtergrond volledig jezelf zijn in de schoolcultuur waar je terechtkomt? Hoe fel ga je je aanpassen aan de schoolcultuur? Hoe kunnen jouw normen en waarden een plaats krijgen binnen de school waar je lesgeeft?  
  • ...
© 2023 Bahar Tasdemir. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin