Leeswijzer
MIJN ONDERZOEKSPROCES = MIJN DENKPROCES
LEESTIP WEBSITE! - IN DE VOLGORDE VAN MIJN DENKHANDELINGEN

Mijn onderzoeksproces begon met een indringende nood om een diepgaand terreinonderzoek te doen. Dit om meer voeling te krijgen met de specifieke drempels, obstakels en uitdagingen die jongeren/mensen met een migratieachtergrond ervan weerhouden om een job binnen het onderwijs uit te oefenen. Ik zag dit als een cruciaal startpunt om daaruit volgend in te kunnen spelen op deze specifieke drempels, obstakels en uitdagingen; daar diversiteitsresponsief in te kunnen optreden of opportuniteiten en kansen voor deze mensen te formuleren.
1. LUIK: SUPERDIVERSITEIT
Mijn uitgangspunt in onderzoek kreeg verder vorm vanaf het moment dat ik de titel van ons onderzoek bestudeerde. Mijn gedachten sprongen van 'diverse leraarskamer' -> 'divers' -> 'diversiteit' -> 'superdiversiteit Echter, wat betekent het eigenlijk om 'divers' te zijn? Om 'migrant' te zijn? Zijn alle migranten dan hetzelfde? We worden wel met dezelfde overkoepelende term omschreven dus...
Ik begon mijn onderzoek dus door dit focuspunt 'superdiversiteit' te definiëren. Zo kwam ik er snel achter dat we alle migranten niet zomaar over dezelfde kam mogen scheren. Alle subgroepen krijgen namelijk op basis van de mate van 'hun divers zijn' te maken met voor hun specifieke drempels, obstakels en opportuniteiten.
Ik merkte op dat dit gegeven cruciaal was naar mijn verder onderzoek toe, want als we als maatschappij/binnen ons verdiepingsgroepje diversiteitsresponsief willen optreden, dan is het dus belangrijk rekening te houden met deze onderlinge verschillen.
Bijkomend merkte ik op dat migranten op basis van deze onderlinge verschillen, (on)bewust een andere positie krijgen binnen de hiërarchie van de samenleving. Er heerst binnen de groep migranten dus een verdere sociale ongelijkheid. Concreet betekent dit dat migranten op basis van deze onderlinge verschillen meer/minder geconfronteerd worden met systematische racisme en discriminatie. Als men dit verder trekt naar het lerarenberoep, dan krijgen bepaalde subgroepen van migranten meer/minder voorkeur om bepaalde vacatures in te vullen.
2. LUIK: KAART VAN KLEUR
Ook binnen dit concept van 'verdere ongelijkheid' binnen de groep migranten kunnen we verder nuanceren en expliciteren. Sociale hiërarchie: Proximiteit>Kleur - Deze sociale hiërarchie van de samenleving is gebaseerd op huiskleur, biologische kenmerken. Kortom, hoe zichtbaarder 'jouw migrant zijn', hoe meer (on)bewuste discriminatie en racisme je ondergaat als individu.
Factoren die naast kleur een rol spelen: naam, talenkennis, land van herkomst, zichtbare levensbeschouwelijke tekens ...
3. LUIK: ORHAN AGIRDAG
Om meer inzicht te krijgen in deze sociale ongelijkheid dat voortkomt uit structurele racisme en de bijhorende stereotypen, vooroordelen en discriminatie, heb in een volgende stap van mijn onderzoeksproces me verder verdiept in de inzichten van de doctor in de sociologie en de professor Pedagogische Wetenschappen; Orhan Agirdag. Hier heb ik de drempel voor mensen met een migratieachtergrond om hun weg te vinden naar het lerarenberoep, omwille van het feit dat hogere gezagsposities dit politiek en ideologisch systeem in stand houden, verder onderzocht.
Agirdag duidt dat ons onderwijs geen rechtvaardige plek is voor migranten, maar ook dat deze tendens geen natuurwet is. In zekere zin is Agirdag dan ook een pleitbezorger voor een meer hoopvolle boodschap; het kan anders.
4. LUIK: IDENTITEIT
Er zijn heel wat externe mechanismen, waar een migrant zelf geen vat of heeft, die bepalend zijn voor het al dan niet een kans krijgen om een job uit te oefenen binnen het onderwijsveld. In het vorig luikje bij Orhan Agirdag hebben we al besproken dat deze sociale ongelijkheid binnen het onderwijs vooral voortkomt uit structurele racisme en de bijhorende stereotypen, vooroordelen en discriminatie.
In dit deel van mijn onderzoeksproces, heb ik de interne processen van migranten zelf onder de loep genomen, om het tekort aan diversiteit in de leraarskamers verder te verklaren. Deze inzichten hebben zijn oorsprong gehad binnen de interviews die ik heb afgenomen met de (ex-)BaLO-studenten, de leerkracht ILS en mijn zus.
5. LUIK: DOCTOR REINHILDE PULINX
Ik kon voor mezelf op dit moment binnen mijn onderzoeksproces besluiten dat ik voldoende inzichten had vergaard omtrent de drempels, obstakels en uitdagingen voor mensen met een migratieachtergrond, om hun weg naar het lerarenberoep te vinden. Vanaf dit luik ben ik dan ook actiever mijn zoektocht begonnen naar opportuniteiten en kansen voor deze mensen.
Doctor Reinhilde Pulinx drukte nogmaals haar stempel op het idee dat, een actieve respons op diversiteit met als doel inclusiviteit, engagement vraagt. Dat we hier als maatschappij nog zoekende in zijn en dat dat normaal en oké is.
6. LUIK: OVERIGE BRONNEN
In dit luik heb ik bijkomend terreinonderzoek gedaan om mijn inzichten/denkproces verder inhoudelijk aan te vullen -> omtrent drempels, obstakel, opportuniteiten en kansen.
7. LUIK: WAT KAN IK BETEKENEN?
In dit luik heb ik op een persoonlijke manier vorm proberen geven aan kansen/opportuniteiten. Hoe kan ik concreter mijn steentje bijdragen (rêverie)?