Rêverie: Wat zou ik kunnen betekenen?
Binnen de gehele uitwerking van mijn onderzoek, heeft mijn persoonlijk verhaal telkens gefungeerd als een uniek standpunt, om nieuwe inzichten aan te koppelen. Zo kreeg mijn denk-en onderzoeksproces steeds meer vorm. Daaropvolgend werd deze plan van aanpak telkens ook ondersteund door de begeleidende lectoren en medestudenten uit ons onderzoeksgroepje. Deze steun en de zelfbekomen inzichten, maakten dat ik steeds minder aan mezelf begon te twijfelen en echt begon te geloven dat ik mijn steentje kan bijdragen aan deze problematiek van de weinig diverse leraarskamer.
In het laatste individuele begeleidingsmoment met mijn begeleidende lector Jan, deden we hier dan ook een rêverie over; misschien moet ik een job voor mezelf uitvinden binnen de lerarenopleidingen van de hogeschool UCLL? Dit als medewerker van de studentendienst bijvoorbeeld. Vanuit mijn eigen unieke standpunt heb ik misschien wel de tools om in te kunnen spelen op studenten die mentale moeilijkheden ervaren wegens hun migratieachtergrond en dat versterkt met hun unieke persoonlijkheidskenmerken en hun mate van socialisatie met de Vlaamse identiteit. Kortweg, heb ik doordat ikzelf heb gekozen om een stap te zetten naar een job binnen het onderwijs, drempels en obstakels die soortgelijke studenten meemaken, zelf mogen ondervinden.
Daarbovenop heb ik een groeiend verlangen om meer te weten te komen over de menselijke Psychologie. Dit tot het extent dat ik sterk overweeg dit bij te studeren, nadat ik mijn lerarenopleiding heb afgerond. Met deze inhoudelijke bagage, dat ik dan bijkomend in deze studie rijker geworden zou zijn, zou ik de mogelijkheid hebben om als medewerker van de studentendienst nog gerichter aan de slag te gaan met studenten met een migratieachtergrond. Ik zou deze studenten kunnen helpen om een beter evenwicht te vinden tussen hun persoonlijke, culturele identiteit en de Vlaamse identiteit. Dit zou een erg waardevolle aangeboden hulp kunnen zijn voor deze studenten, om de lerarenopleiding tot een goed einde te brengen. Daarbovenop ook om mentaal sterker in het onderwijsveld te staan.
Concrete stappen die ik zou kunnen ondernemen binnen deze positie:
1. Vertrouwensband creëren
-> Toegankelijk en benaderbaar zijn:
Studenten duidelijk informeren dat ik beschikbaar ben voor gesprekken en ondersteuning. Studenten een veilige omgeving bieden waarin ze zich op hun gemak voelen om hun uitdagingen te bespreken.
-> Empathie & begrip tonen:
Ook vanuit mijn ervaringen spreken. Dit wanneer gepast om te laten zien dat ik de studenten hun situatie begrijp + hun het gevoel geven dat ze niet alleen zijn in hun gevoelens.
2. Individuele ondersteuning bieden
-> Luisteren en valideren van gevoelens:
Studenten duidelijk maken dat hun ervaringen en emoties legitiem zijn.
-> Mentoring en coaching:
Studenten helpen om hun eigen identiteit te verkennen en te begrijpen. Studenten strategieën aanreiken om met hun gevoelens om te gaan.
3. Hulpbronnen & informatie
-> Toegang tot hulpbronnen:
Studenten informeren over beschikbare hulpbronnen, zoals counselingdiensten, studentenverenigingen en andere ondersteuningsnetwerken binnen en buiten de campus.
-> Workshops en trainingen:
Workshops aanbieden met de volgende thema's: zelfbeeld, identiteitsvorming, omgaan met discriminatie en vooroordelen ...
4. Community building
-> Netwerkmogelijkheden:
Faciliteren van ontmoetingen en netwerkevenementen waar studenten met een migratieachtergrond elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen delen. Om zo de studenten hun gevoel van gemeenschap en steun te bevorderen.
-> Culturele evenementen:
Momenten organiseren om diversiteit te vieren om zo het gevoel van trots en verbondenheid van de eigen cultuur bij studenten met een migratieachtergrond te verhogen.
5. Pleitbezorg & bewustwording
-> Vertegenwoordiger voor diversiteit:
Samen met de schooladministratie en collega's samenwerken om bewustwording te bevorderen + beleid dat de inclusie en ondersteuning van studenten met een migratieachtergrond bevordert.
-> Educatie over diversiteit:
Helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van educatieve programma's die andere studenten en lectoren bewust maken van uitdagingen en rijkdom van culturele diversiteit.
6. Professionele ontwikkeling en training
-> Eigen training:
Zelf op de hoogte zijn van 'best practices' in counseling en ondersteuning. + relevante training volgen hiervoor. Ook om steeds op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.
-> Samenwerking met experten:
Dit voor erg complexe casusessen om de studenten de best mogelijke ondersteuning te bieden (psychologen, maatschappelijke werkers ...)
7. Feedback & Evaluatie
-> Continu feedback vragen:
Dit aan de studenten zelf om nog gerichter te kunnen inspelen op behoeften.
-> Evaluatie van diensten:
De effectiviteit van de geboden diensten en programma's evalueren + aanpassingen maken waar nodig.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Focuscompetenties: Leraars bewegen met hun hele zijn - Leraars bewegen samen
Met deze rêverie heb ik een voorzichtige poging gedaan om het onderwijs in mijn gedachten verder vorm te geven op een persoonlijke manier. Dit samenvattend vanuit een doordachte en beargumenteerde visie op het onderwijs, die ik tijdens mijn gehele onderzoeksproces heb opgebouwd.
Ik geef in deze rêverie duidelijk aan hoe ik vanuit mijn unieke standpunt, vanuit mijn hele zijn, wellicht de tools heb om iets te betekenen voor studenten met een migratieachtergrond binnen de lerarenopleiding. Mijn volledig onderzoeksproces met de bijhorende inzichten + de steun die ik heb gekregen van zowel de begeleidende lectoren als de medestudenten uit het verdiepingsgroepje, hebben me steeds meer bewust gemaakt van mijn eigen sterkten. In bijvoorbeeld mijn dialoog met de begeleideinde lector Jan, zijn er nieuwe deuren voor me geopend; die effect hebben op mijn verdere professionele handelen binnen het onderwijs.